سردرگمی درانتخاب داروهای جدید دیابت

 7 دسامبر 2015- بررسی شواهد سیستماتیک و متاآنالیزها نتوانست نشان دهد که از میان داروهای آگونیست GLP-1جدید با دوز یکبار در هفته، کدامیک مطلوب ترین ایمنی و اثربخشی را درمیان افراد مبتلا به دیابت نوع 2 دارا می باشند.

 داروهای جدید GLP-1RAsاز نظر اثر بخشی وعوارض جانبی قلبی-متابولیکی با یکدیگر متفاوتند و برای آگاهی پزشکان  از تجویز  این داروها  نیاز به مقایسه ی مستقیم  آنها با یکدیگر وجود دارد.

نتایج این تحقیق درمجله ی سالانه طب داخلی Annals of Internal Medicineمنتشر گردید. در دهه ی گذشته، تعداد درمانهای تایید شده ی دیابت به طور قابل توجهی افزایش یافت.

داروهای جدید GLP-1RAsتنها با یک دوز در هفته قادر به تحریک انسولین، جلوگیری از ترشح گلوکاگون، کند کردن  تخلیه ی معده و کاهش مصرف مواد غذایی می باشند. این گروه جدید از داروها به بیمارانی که قادر به رسیدن به اهداف متابولیک خود تنها با مصرف متفورمین یا سایر عوامل کاهنده ی گلوکز نیستند، پیشنهاد می شود.

 از آنجائیکه هیچ مقایسه ی مستقیمی بین درمانهای یک بار درهفته وجود نداشت، محققان در این بررسی  به مرورمقالات منتشر شده برای ارزیابی اثربخشی و ایمنی این گروه از داروها:albiglutide dulaglutide, exenatide, semaglutide, taspoglutideدر مقایسه  با هم پرداختند.

 آنها دریافتند که این داروها دارای نتایج مشابهی بر فشارخون، چربیهای خون و پروتئین –Cواکنشی هستند. اگر چه افزایش جزئی در ضربان قلب با مصرف داروی exenatideیک بار درهفته در مقایسه  با albiglutideمشاهده گردید.

این داروها همچنین دارای تفاوتهایی می باشند. 1.5میلی گرماز داروی Dulaglutideو 20 میلی گرم از داروهای exenatideیا  taspoglutideدرهفته سبب کاهش بیشتر هموگلوبین A1C، گلوکز پلاسمای ناشتا و وزن بدن درمقایسه  با داروی albiglutide  و سایر داروهایی GLP-1RAsبا  دوزهای پایین تر می شود.

همه ی این داروها با افزایش قابل توجه تهوع درارتباطند، داروی taspoglutideدر دوزهای 20 و 10 میلی گرم و داروی dulaglutideبا خطر بیشتری برای ایجاد تهوع در بیماران ارتباط دارند.

خطر هیپوگلایسمی درمیان داروهای GLP-1RAsبا دوز یکبار در هفته با یکدیگر تفاوتی ندارد. نویسندگان مقاله با  ابراز ناخشنودی از فقدان مقایسه های  سربه سر در مورد این داروها، انجام تحقیقات بیشتر را برای کمک به بیماران و پزشکان درپیدا کردن قابل تحمل ترین و ارزان ترین درمانها ازمیان این داروها خواستار شدند.

منبع:

www.medicalnewstoday.com/releases/303514.php